از آنجائيکه فناوري اطلاعات و ارتباطات در رأس فناوريهاي نوين، مهمترين عامل بالندگي در توسعه دانشبنيان کشورها محسوب ميگردد، جمهوري اسلامي ايران در نظر دارد با برنامهريزي صحيح و همه جانبه تسلط بر اين فناوري را در رأس برنامههاي خود قرار داده و با حضور در بازارهاي منطقه و جهان سهم مناسبي را از تأمين محصولات ICT بويژه در حوزه نرمافزاري را بخود اختصاص دهد. اين طرح در 3 فاز اجرا شده است. فاز اول: مجموعه بررسيهاي گروه مطالعات راهبردي و اقتصادي در حوزه وضعيت موجود صنعت ICT کشور در اين فاز آمده است. اين مطالعات بر مبناي آمارهاي موجود کشور تهيه شده است و تحليل آنها توسط تيم مطالعاتي براي شناخت بهتر صنعت صورت گرفته است. همچنين به حوزه فناوري و زيرساختهاي آن براي توليد صنعت ICT و همچنين نهادها و روندهاي موجود در آن نيز به صورت جداگانه پرداخته شده است. فاز دوم: اين قسمت شامل مجموعه بررسيهاي گروه مطالعات راهبردي و اقتصادي در حوزه وضعيت صنعت ICT در خوشه بنگلور و سیاستگذاریهای ICT در ایالت تامیل نادو در هندوستان است. فاز سوم: دراین فاز سند راهبردی حمایت از تولید داخل فناوری اطلاعات و ارتباطات تدوین گردیده و شامل تحلیل یافتههای حاصل از فازهای قبلی و تشریح متدولوژی مطالعه و سپس تدوین بیانیههای سند راهبردی شامل: چشمانداز، مأموریت، ارزشها، سیاستها، اهداف راهبردی، راهبردها و راهکارهای پیشنهادی همراه با بررسی مشکلات حوزه فاوا میباشد. فرصتها و تهدیدهای عضویت در سازمان تجارت جهانی به لحاظ اهمیت آن نیز مورد تحلیل قرار گرفته است.