برنامه کاری (طرح کسب و کار، Business Plan) برای هر سازمانی، به عنوان یک نقشه راه و دستورالعملی جهت اداره و رشد سازمان عمل میکند. همچنین جهت اخذ بسیاری از مجوزهای لازم، سازمانها بایستی برنامه کاری خود را توسعه و ارائه دهند. مراکز رشد نیز جهت راهاندازی و جهتگیریهای مقدماتی، و همچنین اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، احتیاج به برنامه کاری دارند. این پروژه نیز به همین جهت تعریف و انجام شده است. مراحل توسعه برنامه کاری: توسعه برنامه کاری شامل برداشتن گامهای اصلی فوق میشود: در ابتدا زمینه کاری مرکز رشد با صحبت با کارشناسان آن مرکز شناسایی شد. سپس به آنالیز جغرافیای استان، صنایع مرتبط، جامعهی هدف مرکز رشد و بازار محصولات مرتبط پرداخته شد. سپس با انجام تحلیل نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها، اولویتها و راهبردهای اصلی شناسایی شد. در ادامه طرحهای سازمان، خدمات، مخاطبان و مالی توسعه داده شد. همچنین بخش خلاصه مدیریتی نیز از مجموع مطالب توسعه داده شده، استخراج شد. در نهایت نیز با ارائه برنامه اولیه به کارفرمایان، اصلاحیات لازمه دریافت و اعمال شد تا برنامه کاری نهایی بدست آید. با ايجاد مراكز رشد فناوري بعنوان محيطهايي مناسب براي استقرار و حضور حرفهاي شركتهاي كوچك و متوسط متكي بر دانش، واحدهاي تحقيق و توسعه و هستههاي تحقيقاتي، امكان تجميع و تعامل سازنده با ساير مراكز تكنولوژيكي حرفهاي فراهم ميگردد. هدف نهايي اين تجميع، بهرهگيري از شرايط همافزايي و پيگيري فرآيندهاي اصلي توسعه فناوري است.