امروزه تحولات چشمگير در فناوري اطلاعات و ارتباطات چهره جوامع بشري را در عرصههاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، علمي و فناوري دگرگون نموده و سرعت رشد و ارتقاء آنها را دهها برابر افزايش داده است. بنگاههاي اقتصادي، مالي و اعتباري بويژه صندوقهای ثروت ملی بيشترين بهرهبرداري را از اين فناوري نوين در افزايش سرعت، دقت، کيفيت و کميت ارائه خدمات به شهروندان و ساير ذينفعان نمودهاند. تحولات بنيادي و در حوزه ICT و بروز پديدههاي جديد در بستر شبکههاي فراگير ارتباطي و ورود پارادايمهاي نو در فضاي سايبر صندوق را بر آن داشت که با استفاده از روشهاي علمي و سيستماتيک به نهادينهسازي فضاي ديجيتالي و کاربردهاي الکترونيکي در تمامي زمينههاي عملياتي، خدماتي و پشتيباني صندوق پرداخته تا همچنان گوي سبقت را از ساير رقباي داخلي خود در ارائه خدمات بهتر و با کيفيتتر به ذينفعان خود بربايد. با توجه به نوظهور بودن صندوق توسعه ملی و همچنین فقدان وجود یک برنامه استراتژیک در شرایط فعلی راهكارها و اقدامات لازم بررسي شده تا صندوق با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات بتواند مأموريت جاری را به نحو مطلوب انجام دهند. هدف اصلی از برنامه اجرایی فناوری اطلاعات پیشرو پاسخ به این مهم میباشد. منطقاً فرآيند استفاده از فناوری اطلاعات در صندوق توسعه ملی براساس چهار گام زیر برنامهریزی شده است: گام صفر: اجرایی نیازمندیهای کلیدی صندوق توسعه ملی گام اول: تدوين نظام برنامه اجرایی فناوري اطلاعات گام دوم: طراحي و پيادهسازي راهکارهای با اولويت بالا گام سوم: پيادهسازي سيستمهاي جاري و درازمدت