اين پژوهش به شناسايي عوامل اثرگذار بر رشد شركتهاي زايشي دانشگاهي (مطالعه موردي شركتهاي زايشي مهندسی جهاددانشگاهي) پرداخته است. اين پژوهش يك مطالعه آميخته است كه در بخش كيفي پژوهش با مطالعه اسناد، بانكهاي اطلاعاتي و مقالات در مورد شركتهاي زايشي مدل اوليه آن شكل گرفته است و براساس يافتههاي حاصل از شانزده مصاحبه عميق با خبرگان دانشگاهي و مؤسسان و مديران شركتهاي زايشي جهاددانشگاهي و تحليل دادههاي مصاحبه، عوامل اثرگذار شامل عوامل فردي و سازماني و محيطي شناسايي شدهاند. نتايج پژوهش نشان ميدهد كه عوامل محيطي بر عوامل فردي و به نسبتي كمتر بر عوامل سازماني تأثير دارند، عوامل فردي بر عوامل سازماني اثر ميگذارند و عوامل سازماني به طور مستقيم بر رشد شركتهاي زايشی مهندسی جهاددانشگاهي، مؤثر هستند. در بخش كيفي پژوهش ابتدا از روش مصاحبه نيمه ساختار يافته استفاده شد كه به اين منظور جامعه آماري از بين افراد آشنا با شركتهاي جهاددانشگاهي، خبرگان جهاددانشگاهي و مؤسسان و مديران شركتهاي جهاددانشگاهي انجام شد. براي تجزيه و تحليل دادههاي كيفي به اطلاعات دريافت شده از مصاحبهها توجه شده است. در ابتدا تمامي مصاحبهها پيادهسازي شدند و گزارههاي كلامي از بين آنها بهصورت زير استخراج شدند و براي هر فرد مصاحبه شده و هر عامل و هر بعد از بين عوامل و ابعاد تأثيرگذار آنها يک کد در نظر گرفته شده است. در نهايت عوامل فردي و سازماني و محيطي به عنوان سه دستهبندي کلي براي عوامل اثرگذار بر رشد شرکتهاي زايشي مشخص شده و ابعاد اين عوامل نيز با مقايسه با ادبيات موضوعي و تعداد دفعات تكرار در مصاحبهها و مشورت با خبرگان سرمايه انساني و مشوقها در بين عوامل فردي حذف شده و ابعاد شناسايي شده بهصورت جدول تقليل پيدا كردهاند.