تجاری‌سازی فناوری با استفاده از نوآوری‌های باز

اخبار

خانه آرشیو خبر جزییات خبر
کد خبر : 311225 تعداد بازدید : 1419
تجاری‌سازی فناوری با استفاده از نوآوری‌های باز

در گردهمایی روسا، معاونان و دبیران پارکها، مراکز رشد و مراکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی، دکتر اصغری رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیر و رئیس مرکز رشد رویش جهاددانشگاهی گزارشی از «تاریخچه‌ و وضعیت پارک‌ها و مراکز رشد در کشور و جهاددانشگاهی» و موضوع "نگرشی بر نوآوری" ارایه داد.
وی گفت: شبکه‌سازی، انجام فعالیت‌های بین المللی، به‌کارگیری قابلیت‌های سازمان موسس، اشتراک برند، انعطاف در تعامل با شرکت‌های مستقر، رفاقت به جای ریاست، کمک به توسعه‌ی ارتباط شرکت‌های مستقر با یک‌دیگر از جمله مسایلی است که باید برای تجاری‌سازی فناوری‌ها توجه کرد.
دکتر اصغری افزود: این مرکز، دومین مرکز رشد کشور است که مجوز فعالیتش را سال 1381 از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده است. از جمله فعالیت‌های شاخص این مرکز، مشارکت در اجرای طرح بانک جهانی برای توسعه و ارتقای مراکز رشد در ایران است.
رییس مرکز رشد رویش جهاددانشگاهی به الگوی موفق تجاری‌سازی فناوری اشاره کرد و اظهار کرد: در این الگو، سازمان موسس نقش کلیدی دارد و باید به روی ایده‌محوری و فعالیت‌های تک موضوعه ( مانند فیلترها) تمرکز شود؛ هم‌چنین باید هزینه‌ی تحقیقات از طریق قرارداد کارفرمایی تامین شود؛ از سوی دیگر، فضای رانت آسیب‌رسان است و محصولات فناورانه چینی رقبای اصلی هستند؛ بنابراین استانداردسازی نیز باید تسهیل‌کننده نه مانع‌ساز باشد.
وی با اشاره به پژوهش‌های جهاددانشگاهی گفت: پژوهش و فناوری فعالیت کلیدی جهاددانشگاهی است؛ حال آن‌که فعالیت اصلی برخی واحدها آموزش است. واحدهای جهاددانشگاهی در مناطق کمتر توسعه‌یافته که امکان توسعه‌ی فناوری ندارند می‌توانند با استفاده از نوآوری باز به مدیریت فناوری بپردازند.
دکتر اصغری اظهار کرد: فضای رقابتی در عرصه‌ی فناوری تغییر پیدا کرده است؛ از سوی دیگر حوزه‌ی فرهنگی پتانسیل بالایی برای اقتصادی شدن دارد؛ از این‌رو می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد.
شایان ذکر است گردهمایی روسا، معاونان و دبیران پارکها، مراکز رشد و مراکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی در تاریخ 22 و 23 آبان سال 98 در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار گردید.