دیدار نمايندگان جهاد دانشگاهي با سفير افغانستان در ايران

اخبار

خانه آرشیو خبر جزییات خبر
کد خبر : 310565 تعداد بازدید : 2238
دیدار نمايندگان جهاد دانشگاهي با سفير افغانستان در ايران

در راستاي طرح سازمان همکاری‌های بین‌المللی ایران (ایریکا) نمايندگان جهاد دانشگاهي با سفير افغانستان در ايران ديدار کردند.

نمايندگان جهاد دانشگاهي به منظور توسعه همکاري‌هاي علمی و فناوری بین‌المللی اين نهاد با دکتر نصير احمد نور ـ سفير کشور افغانستان در ايران ـ ديدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومي پژوهشکده فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي، در اين ديدار که با حضور دکتر محسن قرنفلي، مشاور رئيس جهاد دانشگاهي؛ حبيب‌اله اصغري، رئيس پژوهشکده ICT اين نهاد و دکتر معصومه مداح، معاون فناوري مرکز رشد رويش برگزار شد، ابتدا دکتر قرنفلي ضمن معرفي جهاد دانشگاهي و ساختار آن و برشمردن توانمندي‌هاي اين نهاد در حوزه‌هاي مختلف از جمله پزشکي، فني مهندسي و کشاورزي، خواستار ارتباط هرچه بيشتر علمي و فناورانه و تبادل دانش نرم ميان دوکشور توسط جهاد دانشگاهي شد.

در ادامه دکتر نصير احمد نور سفير کشور افغانستان نيز ضمن استقبال از اين پيشنهاد به واسطه اشتراکات زباني، فرهنگي و مذهبي ميان دو کشور، اظهار داشت هرگونه ارتباط و همکاري که در جهت توانمندسازی کشور افغانستان برقرار شود کاملاً مورد حمايت دولت اين کشور مي‌باشد.

در اين ديدار حوزه‌های همکاری تعریف شده توسط جهاددانشگاهی از طریق تعامل با وزارت امور خارجه و ستاد افغانستان؛ که متناسب با نياز کشور افغانستان و در راستای توانمندسازی اجتماعی این کشور است، معرفي شد تا در صورت تأييد و همچنين دريافت نقطه نظرات دکتر احمد نور، نحوه اجرا و تعامل با مخاطبين جامعه هدف بررسي شود. 

بنابر مذاکرات فی‌مابین، اين طرح‌ها و پروژه‌ها در سه حوزه اصلي و کليدي شامل کشاورزی و دامپروری؛ سلامت و بهداشت؛ و زيرساخت و معادن تعریف شده است که در حوزه کشاورزي طرح‌هاي آموزش زراعت و کشت جایگزین، توسعه کاشت و برداشت گیاهان دارویی، توسعه کشت گلخانه‌ای و آموزش اصلاح نژاد گیاهان پربازده همچون گندم، جو و دیگر غلات و حبوبات پيش‌بيني شده است. از جمله طرح‌هايي که در حوزه سلامت تعريف شده مي‌توان به آموزش توانمندی‌های تخصصی در حوزه درمان ناباروری، آموزش در حوزه‌هاي «ترمیم بافت و زخم» و «سلامت باروری (تربیت ماما)» اشاره کرد. همچنين در حوزه معدن نيز طرح‌هاي آموزش‌های معدنی و زمین‌شناسی و آموزش تراش سنگ‌های قیمتی در نظر گرفته شده است. این طرحها توسط واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی اجرا می گردد.

در پايان اين ديدار دکتر نصير احمد نور ضمن ارائه پيشنهاد تعميق همکاري‌هاي جهاد دانشگاهي و دولت افغانستان، اظهار اميدواري کرد به زودي ضمن بازديد از جهاددانشگاهي، تفاهم‌نامه‌اي ميان سفارت افغانستان و اين نهاد منعقد گردد.